11 diferente intre oamenii ocupati si cei eficienti

11 diferente intre oamenii ocupati si cei eficienti

11 diferente intre oamenii ocupati si cei eficienti

1. Ocupatii vor sa para ca au o misiune clara. Eficientii stiu ca viata lor este chiar misiunea lor

Oamenii ocupati isi ascund indoielile cu privire la scopul vietii lor actionand cu apasare si chiar violenta. Ceilalti nu au nicio problema in a-si exprima indoielile cu privire la micile etape ale traseului lor pentru ca au mereu clara in minte destinatia finala.

2. Ocupatii au multe prioritati. Eficientii au doar cateva.

Nimeni nu este chiar atat de ocupat. Daca vrem, ne facem timp. Viata este o chestiune de prioritati. Daca ai 3 prioritati, intr-adevar ai niste prioritati in viata. Daca ai 25 de prioritati, ai un ghiveci.

Principiul lui Pareto arata ca 80% dintre rezultatele dorite le obtinem cu 20% dintre activitatile noastre. Henry Ford nu a facut avere facand masini mai bune, ci construind un sistem mai bun pentru a face masini. Asta fac oamenii eficienti, in loc sa faca masini mai bune, construiesc sisteme prin care sa faca masini.

3. Ocupatii spun DA repede. Eficientii spun da mai rar

Warren Buffet definea integritatea astfel: “Sa spui NU la multe lucruri.” Daca nu vei spune des NU, iti vei dispersa viata in milioane de mici bucati, imprastiate printre prioritatile altora. Integritatea si eficienta apar atunci cand valorile tale sunt clare si cand timpul ti-l petreci condus de acele valori.

4. Ocupatii se concentreaza pe actiune. Eficientii pe planificarea actiunilor

Pentru a te concentra pe acele 20% actiuni importante, trebuie sa-ti fie clar care sunt acelea si ce reprezinta ele pentru tine. Resursa extraordinara pe care o vei putea avea pentru a te ajuta sa duci o viata frumoasa este chiar propria experienta, daca ii acorzi atentia cuvenita. DIn pacate, destul de multi “pozeaza”, uitand sa reflecteze atent la ceea ce a mers bine si la ceea ce a mers rau in ziua ce se incheie.

5. Ocupatii lasa toate “usile” deschise. Eficientii inchid “usile”

Ca tanar, este bine sa-ti pastrezi optiunile deschise. Este o varsta pana la care este extraordinar sa calatoresti, sa inveti limbi straine, sa escaladezi munti, sa faci scoala, sa lucrezi in 4-5 domenii, sa te muti in alt oras sau in alta tara. Totusi,  vine un moment in viata cand trebuie sa te concentrezi asupra a ceea ce conteaza pentru tine. Spre exemplu, daca imi propun DOAR sa invat sa vorbesc spaniola pana la finalul anului – cel mai probabil voi vorbi spaniola pana atunci. Dar daca imi voi propune ca pana la finalul anului, sa vorbesc spaniola, sa castig cu 30%  mai mult, sa vizitez 10 tari, sa slabesc 5 kilograme, sa merg la 5 concerte, etc. e aproape sigur ca nu voi vorbi spaniola la finalul anului.

6. Ocupatii vorbesc despre cata treaba au. Eficientii lasa faptele sa vorbeasca pentru ei

Stephen King spune: “Un scriitor este un fabricant de cuvinte. Produci cuvinte: esti scriitor. Nu produci cuvinte: nu esti scriitor.”

Continuand cuvintele celebrului scriitor, sa vorbesti despre ce vei scrie nu inseamna ca scrii. Autorii celebri nu vorbesc despre urmatoarea lor carte, ei se concentreaza pe a o scrie. Am invatat sa nu ma intereseze ce spun oamenii ca vor face sau ca ar fi facut, ci sa ma concentrez pe ceea ce acestia au facut deja. Actiunile facute deja sunt un bun indicator al performantelor viitoare.

7. Ocupatii vorbesc despre cat de putin timp au. Eficientii isi fac timp pentru ceea ce este important

Orice moment folosit pentru a te scuza este un moment pe care nu il folosesti pentru a actiona. Daca te vei obisnui sa cauti scuze, vei fi expert in a le gasi.  Oamenii eficienti nu folosesc timpul ca pe o scuza. O actiune ori ii sprijina in sustinerea unei valori sau in indeplinirea MISIUNII lor, ori nu. Daca nu, ei nu repeta actiunea aceea – chiar daca au o zi intreaga la dispozitie.

Umbla vorba ca “E mai bine sa faci ceva decat sa nu faci nimic.” Fals. Este de preferat sa nu faci nimic decat sa facic eva ce nu adauga niciun fel de valoare. Stai si cugeta.

8. Ocupatii sunt imprastiati. Eficientii sunt concentrati

Eficientii cunosc valoarea concentrarii.

Esti familiar cu Tehnica Pomodoro? Este dura, dar eficienta. Stabileste sarcinile ce trebuiesc indeplinite (spre exemplu sa scrii un articol pe blog). Seteaza o alarma la 20 de minute. Munceste pana ce suna alarma. Pentru orice distragere care te intrerupe (un email la care trebuie sa raspunzi, un pahar de apa pe care trebuie sa ti-l iei, mersul la toaleta) trebuie sa resetezi cronometrul, pornind, din nou, in cursa de 20 de minute. De cate ori iti suna ceasul intr-o zi?

9. Ocupatii raspund repede la orice email. Eficientii o fac atunci cand trebuie

Email-ul este un to-do-list la indemana. Problema lui este ca acolo gasesti prioritatile altora, nu ale tale. Daca raspunzi la toate mail-urile e ca si cum te-ai divide in mii de bucatele care rezolva problemele altora. Exista 3 rezolutii pentru orice mail: Sterge, Fa, Amana. Foloseste-le pe toate.

10. Ocupatii vor ca toata lumea sa fie ocupata. Eficientii vor ca si ceilalti sa fie eficienti.

Managerii ocupati masoara orele de lucru, managerii eficienti masoara rezultatele muncii. Managerii ocupati sunt enervati de cei care sunt relaxati, care au timp pentru toate, care sunt fericiti cu ceea ce fac. Cei eficienti se bucura sa vada ca oamenilor le place ce fac.

Ocupatii aduna frustrari pentru ca vor sa fie apreciati pentru eforturile lor si nu pentru rezultatele lor.

11. Ocupatii vorbesc despre cum se vor schimba. Eficientii sunt cei care fac schimbarile

Foloseste putin timp, chiar deloc, pentru a vorbi despre ce vei face si dedica-ti timpul pentru a face primul pas in schimbare. Ce poti face chiar acum si n-ai nevoie de aprobarea nimanui pentru asta? Cum poti folosi acum resursele, cunostintele si sprijinul pe care le ai? Fa asta. Este uimitor cum Universul il recompenseaza pe cel care nu mai vorbeste si incepe sa faca.

Ne nastem cu un incredibil potential. La 20 de ani, cel mai frumos compliment pe care il poti primi este ca ai potential. La 30 de ani, e inca ok. La 40, “ai potential” incepe sa devina o insulta. La 60, sa-i spui cuiva ca are potential este, in cele mai multe cazuri, cea mai dura insulta pe care i-o poti aduce.

Idei indraznete si decizii intelepte.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Importanta Time Management-ului
time-management
În zilele noastre, timpul a devenit o resursă greu de găsit. Petrecem timp tranzitând spaţiul numit generic muncă, îndeplinind diferite sarcini necesare menţinerii sau dezvoltării carierei, apoi ni-l dedicăm activităţilor casnice sau private. Există un principiu cunoscut sub numele de Principiul lui Pareto sau regula 80:20. Acest principiu spune că 80% din ceea ce realizăm într-o zi este produs cu 20% din efortul depus. Restul de 80% din efort generează diferenţa de 20% din rezultate.
%d bloggers like this: