6 lectii pe care le-am invatat vanzand in targ

6 lectii pe care le-am invatat in targ

6 lectii pe care le-am invatat in targ

Am vandut haine si incaltaminte de care nu mai aveam nevoie. Am facut asta in Targul Zilnic din Craiova. Duminica. Duminica asta.

Ziua mea a inceput la 6:00 dimineata, iar la 7:15 eram deja in targ printre targoveti, alaturi de prietenul Catalin (cel care m-a initiat in tainele vanzarii directe si care a mai facut o serie de preparative utile prezentei in targ).

Dimineata in targ

Dimineata in targ

Pana la 8:30 nu vandusem absolut nimic. Abia atunci un cuplu de tineri parinti au cumparat o pereche de bascheti care ii ramasesera mici fiului meu. Ei mi-au facut safteaua (am inteles ca asa se zice). Pana la 11:00 vandusem 6 bucati din marfurile cu care venisem si, avand un pret bun si corect la ele, profitul meu a fost consistent.

Am fost un observator atent al obiceiurilor locului si sa stii ca, nici acolo, vanzarile nu sunt altfel decat oriunde altundeva.

Lectia 1 – Trezeste-te de dimineata daca vrei un loc in piata. Ok. Rimeaza, dar nu asta era intentia. Vrei sa faci vanzari mai multe? Vrei sa te pozitionezi corect pe piata? Vrei sa ai un loc bun? TREZESTE-TE DE DIMINEATA. E valabil in targ. E valabil si in orice alt loc. Vanzatorul care se trezeste de dimineata, foarte de dimineata, are sansa de a fi deja pregatit pentru a-si intalni clientii in timp ce ceilalti abia isi beau cafeaua.

Lectia 2 – In calatoria vanzari sa mergi insotit de un prieten. Acolo, in targ, cu marfa intinsa pe patura de la picioarele tale, prezenta unui prieten alaturi de tine este nepretuita. Ai cu cine sa vorbesti. Are cine sa ramana langa marfa atunci cand trebuie sa mergi la toaleta. Te simti mai incurajat sa continui chiar si atunci cand, dupa 2 ore de stat in picioare, nimeni nu a cumparat nimic de la tine. E valabil, indiferent ce ai avea de vandut sau unde ti-ai desfasura activitatea. Calatorind prin vanzari alaturi de un prieten ai sansa sa-ti gasesti o resursa de motivare , sa impartasesti opinii, sa analizezi ceea ce ai facut bine sau rau.

Lectia 3 – Pretul nu dicteaza piata si nu este factorul determinant al vanzarii. O vecina de patura avea promotii in  fiecare ora. Prima promotie a fost: “Doua la leu”. A doua a fost: “Doua la leu si una gratis”. Le alterna pentru a atrage noi prospecti. Si prospectii veneau. Veneau, rascoleau, priveau si…doar cam 1 din 20 cumparau. Astfel, vanzarile colegei nu au multumit-o prea tare. Doar vreo 15-20 de lei au fost vanzarile ei de-a lungul intregii dimineti (pana la 11:00). Ce zici, tie ti s-a intamplat vreodata sa crezi ca pretul produsului tau te impiedica sa faci profit?

targ4

Lectia 4 – Urmareste ce fac ceilalti din piata si fa si tu. Mai bine si mai eficient. In targ, ca de altfel in orice magazine, hainele sunt asezate intr-u anumit fel. Spre exemplu, camasilor li se vede gulerul si maneca. E o chestiune care pare banala, insa mie nu mi-a iesit din prima. La inceput, camasile mele erau asezate nepotrivit si abia dup ace am vazut cum fac ceilalti, mi-a revenit in minte modul in care vad etalate hainele in mai toate magazinele. Am facut-o si eu si…am vandut. Abia atunci. Nu este nevoie inventezi noi modalitati de a face lucrurile doar de dragul inventiei. De foarte multe ori este suficient sa faci mai bine ceea ce fac toti ceilalti.

Lectia 5 – Marfa prea multa dauneaza grav vanzarii. La inceputul zilei am etalat pe patura tot ce adusesem in cele 3 genti cu care venisem de acasa. Aveam, impreuna cu Catalin, aproximativ 3 metri patrati pe care sa ne expunem marfa. Era ingramadeala, Nu prea mai deosebeai tricourile de bluzoane, pantalonii lungi de bermude sau fustele de blugi. Pe parcurs am renuntat la o buna prte din ceea ce luasem cu mine, le-am pus la loc in genti si am mai expus doar atat cat sa se poata vedea dintr-o privire tot ce am de vanzare. Intalnesc asta destul de des in vanzari. Companii care isi diversifica la nesfarsit portofoliul de produse, le lanseaza pompos si confuzeaza clientii, pierzand vanzari. De asemenea, intalnesc  prea multi vanzatori de ORICE. Agenti de asigurari care, crezand ca o sa le mearga mai bine, vand si credite, sunt si agenti imobiliari si mai ofera si mica publicitate la un ziar local. Hmmm…

Lectia 6 – Ai 3 secunde sa convingi cumparatorul sa se opreasca la tine. Marfa o asezasem asa cum trebuie, stateam langa patura mea, zambeam larg si…au inceput sa se opreasca si cumparatorii. In timpul petrecut in targ au fost aproximativ 300 de oameni care au trecut pe langa mine. Doar 10 s-au oprit, 6 din ei au cumparat.  Am facut profit si m-am simtit bine. In primele 3 secunde de cand intra in contact cu tine si cu marfa ta, cumparatorul decide daca va cumpara sau nu. Daca a decis sa o faca, mai raman cateva detalii de discutat. Daca nu, o sa-ti fie mult mai greu.

Multumesc celor care au cumparat de la mine. Le multumesc celor cativa prieteni cu care m-am intalnit acolo: Gheorghe, Mihai, Alin. Multumesc Catalin pentru ca mi-ai facilitate aceasta experienta. Trebuie sa mai mergem.

Idei indraznete si decizii intelepte.

4 thoughts on “6 lectii pe care le-am invatat vanzand in targ

  1. carmen dima

    Cel mai greu este sa atragi clientul, care e un animal foarte ciudat….intre el si tine trebuie sa se produca o reactie imediata…din privire, din cuvinte, din zambet…aceasta chimie influenteaza cele 3 secunde in care se decide sa cumpere…si vorba dulce, mult aduce….cand il vezi ca se apropie, desi nu se uita spre patura sau masa ta, saluta-i din zbor, discret si zambitor…atrage-le atentia asupra ta cum stii mai bine…e funny, dupa parerea mea….observa-i si serveste-le ce le place… e ca la un interviu pt un job…spune-le ce vor sa auda! Succes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Importanta Time Management-ului
time-management
În zilele noastre, timpul a devenit o resursă greu de găsit. Petrecem timp tranzitând spaţiul numit generic muncă, îndeplinind diferite sarcini necesare menţinerii sau dezvoltării carierei, apoi ni-l dedicăm activităţilor casnice sau private. Există un principiu cunoscut sub numele de Principiul lui Pareto sau regula 80:20. Acest principiu spune că 80% din ceea ce realizăm într-o zi este produs cu 20% din efortul depus. Restul de 80% din efort generează diferenţa de 20% din rezultate.
%d bloggers like this: