Fratele meu, nu-ti bate capul cu fraierii astia

fratele meu, nu-ti bate capul cu fraierii astia. Oricum se schimba seria la fiecare 10-12 zile.” Cam asa suna strategia de Customer Service a unui amic ce-si facea veacul prin carciuma mea prin 2002. El avea pe vremea aceea o afacere itineranta cu carturi, iar vara si-o petrecea pe litoral, inchiriind micile masinute copiilor mai mari sau mai mici. Facea destul de multi bani cat sa-si permita sa stea un sezon intreg pe litoral, sa se distreze seara prin discotecile din Costinesti si sa agate pustoaice dornice de aventuri estivale cu barbati copti.

Fratele meu, nu-ti bate capul cu fraierii astia!!!

Fratele meu, nu-ti bate capul cu fraierii astia!!!

vazuse omul nostru ca ma descurcam binisor cu carciumioara mea (apropo, le multumesc tuturor celor care mi-au trecut pragul si care au creat o atmosfera incredibil de frumoasa in serile pe care le petreceau pe la mine) si se gandea sa ne asociem pentru inchirierea unui spatiu de terasa pe litoral ca sa diversificam oferta – cat se plimba micutii cu cartul, parintii rad o bere si gusta un mic. Era prin februarie cand aveam discutia asta si omul era hotarat sa ne ducem la Constanta si Mangalia ca sa luam loc in fata la negocierea chiriilor pentru spatiu (aceasta negociere se face prin martie pentru tot sezonul ce urma). Era vorba despre o investitie de vreo 2-3000 de dolari, investitie pe care ti-o scoteai in maxim 30 de zile de activitate. Schema era simpla:

  1. Dintr-un butoi de 50 de litri de bere vindeai 70-80 de litri (acum, deh si spuma are rostul ei)
  2. Angajatii ii dadeai afara la fiecare 2 saptamani. In fine, planul lui era sa fie mai mult angajate ca sa avem si distractia aproape…daca intelegi ce vreau sa spun. In consecinta, nu aveai cheltuieli prea mari cu salariile
  3. Clientii erau tratati ca marfa perisabila. Oricum nu era nevoie decat sa consume o singura data. Dupa aceea veneau altii. Acum, sigur, intelegi rostul citatului din deschiderea articolului.

Ar mai fi 3-4 reguli, dar mi-e teama ca pana si gandul la ele se pedepseste, conform vreunei legi. Da, ai dreptate am amanat pe termen nedeterminat (adica, pentru niciodata) asocierea cu amicul afacerist. Mi-am vazut de treaba mea in frumosul targ al Craiovei si nu m-am lansat national.smiley_face1

timpul a trecut si zilele trecute am primit un mail de la un tip Paul M., pe al carui site m-am abonat. Am citit si ceva articole de-ale lui, dintre care unele chiar mi-au placut. Bine scrise si cu aplicabilitate practica imediata. Acum, poate ca mi-au mai scapat cateva din articolele lui, dar chiar sa ma certe ?

mail-ul incepea asa : «Stiu ca articolele motivationale prin cel mai bine si astea mai practice vor ramane mereu mai la urma, dar totusi sunt surprins deoarece ma asteptam ca pe tine sa te intereseze articolul asta: http://pau… » Aoleoleo…chiar asa ? Nu credeam ca o sa traiesc vremea in care clientul, intrat in magazinul vanzatorului, creeaza asteptari acestuia si sa-l fereasca Dumnezeu sa nu se ridice la inaltimea lor ca jar mananca. Hai, mai Paul, am avut si eu treaba. M-am luat cu una cu alta si am omis sa citesc tot. Promit sa-mi ignor nevoile mele pentru a stinge surprinderea ta.

continua : « Iar din datele mele reiese ca nu l-ai citit ( decat daca nu cumva l-ai vazut mai intai pe Facebook ). » Deci…subsemnatul a lipsit la apel si cam sare peste citit ? Grav ! daca nu cumva se scapa pe Facebook si asta il mai scuza. Putin, dar totusi e mai mult decat nimic.

email-ul de promovare continua in acelasi stil, intelegand eu ca nu e cine stie ce de capul meu daca nu fac nici macar un minim de efort pentru a afla minunatele adevaruri pe care Paul se straduieste sa mi le transmita.

nu contest valoarea informatiilor pe care Paul le transmite in scris. Nici nu m-am simtit vexat de stilul promovarii, ci doar mi-am adus aminte de strategia de Customer Service pe care o auzisem de la amicul, partener de bere, despre care ti-am scris la inceputul articolului.

nu cred ca zeflemeaua sau intrigarea clientului pot aduce ceva bun in vanzari, indiferent daca vinzi bere sau idei in spatiul virtual. Nu cred ca poate fi cineva certat pentru ca nu a cumparat de la tine, indiferent cat de bune erau produsele tale.

cred ca, dincolo de perisabilitatea calitatii de client, acesta merita tot respectul vanzatorului. Cred ca , dincolo de unele succese efemere, obtinute intr-un context favorabil, la finalul zilei ramai omul care trebuie sa se priveasca pe sine in oglinda si sa fie multumit de ceea ce vede fara sa fie nevoit sa se minta.

acum, te intreb pe tine, cititorule : Sa mai citesc articolele lui Paul despre cum sa-mi cresc traficul pe site ?

Idei indraznete si decizii intelepte.

3 thoughts on “Fratele meu, nu-ti bate capul cu fraierii astia

  1. Paul Melinte

    Nu imi dadeam seama de unde te stiu, dar mi-am adus aminte ca am citit articolul despre experienta ta din targ.

    Imi place stiul tau direct si imi pare rau ca te-ai simtit luat in zeflemea.

    Intentia mea era sa trezesc curiozitatea, dar poate ca nu m-am exprimat eu bine, si de aceea ma bucur ca m-ai facut atent.

    Cat despre relatia client – “vanzator”, atunci cand scriu incerc sa uit un pic de ea si sa spun lucrurile pe nume, mai ales daca eu cred ca asta l-ar putea ajuta pe potentialul meu “client”.

    In plus, asa cum oamenii aleg pe cine sa citeasca, la fel si eu sunt nevoit ca din cand in cand sa fac curatenie printre oamenii care se aboneaza ( am sters peste 1500 de abonati anul asta ), dar nu citesc niciodata.

    Motivele pentru care fac asta sunt atat financiare, cat si de marketing.

    De fapt cred in principiul lui Pareto si cred ca selectia clientilor poate fi un lucru extrem de bun in multe afaceri.

    Oricum… interesanta ideea cu sondajul, chiar daca mi-ar fi placut sa publici tot mesajul pe care ti l-am trimis.

    1. cristiantoaxen Post author

      Paul, apreciez comentariul si faptul ca ti-ai facut timp sa imi explici strategia ta de marketing. Chiar daca nu sunt adeptul unei astfel de strategii, inteleg sensul ei si, dupa explicatiile tale, capata si mai mult sens.
      “Spun ca ma asteptam sa te intereseze deoarece esti abonat la o lista la care s-au abonat doar antreprenorii sau cei care isi doreau sa devina antreprenori, iar un antreprenor nu prea rateaza ocazia de a afla cum creasca traficul pe siteul sau. Mai ales daca asta implica un efort foarte mic. Cu drag, Paul Melinte”
      Aceasta este continuarea mesajului tau.
      Idei indraznete si decizii intelepte.

  2. Paul Melinte

    Ce am uitat sa precizez este mesajul ala chiar a functionat si a adus pe blog cu 50% mai multi cititori decat mesajul original, lucru care mi se intampla mai rar.

    Din pacate nu ma pot lauda cu ideea asta prea mult deoarece tipul de mesaj “sunt surprins ca…” este un mesaj clasic folosit de multi dintre marketeri mari americani. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Importanta Time Management-ului
time-management
În zilele noastre, timpul a devenit o resursă greu de găsit. Petrecem timp tranzitând spaţiul numit generic muncă, îndeplinind diferite sarcini necesare menţinerii sau dezvoltării carierei, apoi ni-l dedicăm activităţilor casnice sau private. Există un principiu cunoscut sub numele de Principiul lui Pareto sau regula 80:20. Acest principiu spune că 80% din ceea ce realizăm într-o zi este produs cu 20% din efortul depus. Restul de 80% din efort generează diferenţa de 20% din rezultate.
%d bloggers like this: